איך תרמוסטט פועל?

תרמוסטט הרכב הוא אחד מחלקי המנוע שכולנו מכירים או לפחות אנחנו חושבים שאנחנו מכירים עד שהוא נפגם. תשומת הלב של הנהג לתקלה בתרמוסטט מוסבת רק כאשר נורית הטמפרטורה אדומה ובוהקת וקיטור מתא המנוע כבר נשפך ואנו מבינים שאולי מעט הזנחנו את התרמוסטט שלנו בלשון המעטה.

ננסה להבין מה זה תרמוסטט ואיך הוא פועל

התרמוסטט הוא שסתום המווסת את זרימת נוזל הקירור הנמצא בתוך המנוע. הבעירה של הדלק יוצרת חום רב וכדי למנוע נזק למנוע נשפך קיטור (נוזל הקפאה) דרך המנוע בכדי לספוג את החום ולווסת את הטמפרטורה.

לאחר מכן נוזל הקירור החם נשאב בלחץ דרך הרדיאטור ושם החום מתפזר לאחר שדרך ליבת הרדיאטור מתמזג איתו אוויר קר עד למצב בו נוזל הקירור מגיע לטמפרטורת ההפעלה האופטימלית. בפעולה הבאה התרמוסטט נשאר סגור ונוזל הקירור מסתובב דרך המנוע מבלי לעבור הפעם דרך הרדיאטור וכאשר נוזל הקירור מגיע לטמפרטורה הנכונה התרמוסטט נפתח בחזרה ומאפשר לנוזל הקירור שבתוכו להסתובב דרך הרדיאטור כדי לשמור על הטמפרטורה.

בו זמנית נוזל הקירור מגיע לכיוון ליבת התנור של הרכב, "ליבת דוד" היא רדיאטור קטן (ממוקם בתא הנוסעים של הרכב) וכאשר התרמוסטט נפתח נוזל הקירור עובר בדרך זו שם מאוורר נושף את החום שנמצא בליבת הדוד אל תוך תא הנוסעים (עד לפתיחת התרמוסטט אין חום בתא הנוסעים).

התרמוסטט מורכב מתחתית של גלולה הרגישה לחום ומעליה לוחית מתכת קפיצית המשמשת כשסתום. ככל שטמפרטורת הנוזל עולה כך הגלולה מתרחבת וכשהיא מתרחבת היא מושכת את לוחית המתכת כלפי מטה מה שמאפשר לנוזל הקירור לעבור דרך התרמוסטט לרדיאטור. ברירת המחדל של התרמוסטט היא להיות סגור לכן כאשר התרמוסטט פגום הוא ייפתח באופן חלקי או בכלל לא.

סימן לכך שהתרמוסטט פגום הוא שהטמפרטורה חמה מהרגיל ובלוח המחוונים ברכב תידלק נורת אזהרה.

נתקלתם בבעיות בחלקי המנוע ? צריכים חלקי חילוף לרכב ?
בכר חלפים מציעים מגוון ענק של חלפים לרוב סוגי הרכב.

הפחח 11 בא שבע, עמק שרה | 050-976-3888 | 08-623-6969

 

 

מאמרים נוספים:

error: Content is protected !!