אז לפני הכל, מי המציא את ההמצאה הגאונית הזו שנקראת 'מכונית חשמלית?'
רבים שואלים את עצמם מי המציא את המכונית החשמלית? ממציא המכונית החשמלית הוא לא אחר מאשר פרופסור סיבראנדוס סטראטינג מחרונינגן, הולנד.
סיבראנדוס סטראטינג תכנן מכונית חשמלית זעירה אשר נבנתה על ידי עוזרו כריסטופר בקר בשנת 1835. שיפור המצבר נעשה על ידי הצרפתי גסטון פלנטה בשנת 1865 וכן על ידי קמיל פאור בשנת 1881. כך החלה להיסלל הדרך להתפתחות כלי הרכב החשמליים.
את היתרונות הרכבים של רכבים חשמליים כבר הכרתם?
✸ הגנה על הסביבה: רכבים חשמליים אינם פולטים גזי חממה או מזהמים אוויר, מה שמקטין משמעותית את ההשפעה השלילית שלהם על הסביבה.
✸ חיסכון כלכלי: מחיר החשמל שרכב חשמלי צורך, זול משמעותית ממחיר הדלק ולכן מדובר בחיסכון כספי רב לאורך זמן.
✸ ביצועים משופרים: מנועי חשמל חזקים ויעילים יותר ממנועי בנזין או דיזל, מה שמקנה לרכבים חשמליים תאוצה מהירה יותר ונסיעה חלקה ושקטה יותר.
✸ תחזוקה פשוטה יותר: לרכבים חשמליים יש פחות חלקים נעים מאשר לרכבים המונעים על ידי בנזין או דיזל ולכן הם דורשים פחות תחזוקה.
✸ פטור ממסים: במדינות רבות, נהנים בעלי רכבים חשמליים מפטור ממסים או הטבות מס אחרות.
אמנם בישראל זה לא כך, אך בעלים של רכבים חשמליים יכולים ליהנות מהטבות מס משמעותיות ביחס לרכבי בנזין או דלק. למשל מס קנייה, מס רכישה שנתי (אגרת רישוי) וכן הנחות על מקומות חנייה ציבורים ברחבי הארץ. חשוב לציין כי הטבות אלו עלולות להשתנות מעת לעת.
✸ נסיעה שקטה: רכבים חשמליים שקטים משמעותית מרכבים המונעים על ידי בנזין או דיזל, מה שמשפר את איכות החיים הן בתוך הרכב והן בסביבתו.
ובכל זאת, יש גם חסרונות – מהם החסרונות?
❋ מחיר גבוה: מחיר רכב חשמלי גבוה יותר ממחיר רכב דומה המונע על ידי בנזין או דיזל.
❋ טווח נסיעה מוגבל: רכבים חשמליים עדיין מוגבלים מבחינת טווח נסיעה, זאת ביחס לרכבים המונעים על ידי בנזין או דיזל.
❋ זמן טעינה ארוך: טעינת סוללת רכב חשמלי אורכת זמן רב יותר מאשר תדלוק רכב המונע על ידי בנזין או דיזל.
❋ תשתית מוגבלת: תשתית עמדות הטעינה לרכבים חשמליים עדיין לא מפותחת מספיק במדינות רבות. אך ניתן לרכוש מטען נייד אשר יספק אנרגיה לרכב שלכם מכל מקום שתרצו.
❋ סוללות יקרות: סוללות של רכבים חשמליים הן יקרות להחלפה והן אף יכולות להוות נתח משמעותי מעלות אחזקת הרכב.
❋ השפעות סביבתיות של ייצור הסוללות: ייצור סוללות לרכבים חשמליים עלול להשפיע לרעה על הסביבה. אך אל דאגה, זה קורה רק במידה והוא אינו נעשה בצורה אחראית.
הידעתם? רכבים חשמליים יוצרים מהפכה ירוקה בדרכים!
רכבים חשמליים הם מרכיב מרכזי במאבק בשינויי האקלים ובהפחתה משמעותית של זיהום האוויר. פיתוח טכנולוגיות סוללה מתקדמות והרחבת תשתית עמדות הטעינה הופכים את הרכבים החשמליים לאטרקטיביים יותר ויותר עבור צרכנים רבים.
מעבר לרכבים חשמליים יביא לצמצום משמעותי בפליטת גזי חממה, שיפור איכות האוויר בערים וביישובים וחיסכון משמעותי בהוצאות על אנרגיה.
מעוניינים לקנות רכב חשמלי ותוהים לגבי טווח המחירים?
מחיר רכב חשמלי תלוי בגורמים רבים, כגון גודל הרכב, טווח הנסיעה שלו, רמת האבזור ויצרן הרכב. באופן כללי וגם טבעי, מחיר רכב חשמלי גבוה יותר ממחיר רכב דומה המונע על ידי בנזין או דיזל.
עם זאת, חשוב לציין שמחיר רכבים חשמליים יורד בהתמדה בשנים האחרונות והוא צפוי להמשיך ולרדת בעתיד וזו לגמרי בשורה מעולה. בנוסף, יש לקחת בחשבון את החיסכון המשמעותי בעלויות הדלק והתחזוקה לאורך זמן, מה שמקזז חלק ניכר מההפרש במחיר ואף מתעלה עליו רבות.
סוגי רכבים חשמליים
קיימים סוגים רבים של רכבים חשמליים, החל ממכוניות קטנות ועד לאוטובוסים ומשאיות.
✸ רכב חשמלי טהור (BEV): רכבים אלו מונעים על ידי חשמל בלבד ואינם כוללים מנוע בנזין או דיזל.
✸ רכב היברידי פלאג-אין (PHEV): רכב מסוג זה יכול לנוע הן על חשמל והן על דלק. את הסוללה שלו ניתן להטעין בקלות באמצעות חיבור לשקע חשמל זמין.
✸ רכב היברידי (HEV): סוג רכב זה מונע על ידי שילוב של מנוע חשמלי ומנוע בנזין, אך הסוללה שלו אינה ניתנת להטענה חיצונית ולמעשה מדובר בחיסרון משמעותי.
רכבים חשמליים יוצרים סביבה טכנולוגית קסומה!
איך כל הקסם הזה קורה? באמצעות טכנולוגיות סוללה המתקדמות ומתפתחות בקצב מסחרר ותשתית עמדות הטעינה אשר מתרחבת במהרה ברחבי העולם.
ממשלות רבות מעודדות את השימוש ברכבים חשמליים באמצעות הטבות מס וסבסוד.
יותר ויותר יצרני רכב משקיעים בפיתוח רכבים חשמליים חדשים ומגוונים, המציעים לצרכן חוויית נהיגה משופרת, טווח נסיעה ארוך יותר ועיצובים חדשניים.
הידעתם? עד שנת 2030, 30% מכלל כלי הרכב החדשים שימכרו בעולם יהיו חשמליים.
הצפי הזה שאולי נראה לחלקכם מופרך, הוא שינוי טוב בהחלט מכיוון שהוא צפוי להביא לשינויים משמעותיים רבים שכולנו רוצים בהם, כגון:
❋ שיפור משמעותי באיכות האוויר: הפחתת זיהום האוויר כתוצאה מירידה בפליטת גזי חממה.
❋ חיסכון משמעותי באנרגיה: צמצום התלות בדלקים פוסיליים וחיסכון בעלויות האנרגיה.
❋ יצירת מקומות עבודה חדשים: תעשיית הרכב החשמלי צפויה ליצור מקומות עבודה רבים בתחומים שונים. כגון פיתוח טכנולוגיות, ייצור, תשתית ועוד.
❋ שיפור בבריאות הציבור: הקטנת כמות התחלואות הקשורות לזיהום אוויר.
❋ פיתוח ערים חכמות: רכבים חשמליים יכולים לשמש כחלק ממערכת תחבורה חכמה ויעילה יותר בערים.
מהו זמן טעינה ממוצע לרכב חשמלי?
באופן כללי, ניתן לומר שזמן הטעינה הממוצע לרכב חשמלי נע בין 30 דקות ל-8 שעות.
אך גורמים מסוימים עתידים להשפיע על זמן הטעינה, למשל:
✸גודל הסוללה: באופן טבעי, ככל שהסוללה גדולה יותר, כך ייקח יותר זמן לטעון אותה.
✸ הספק עמדת הטעינה: עמדות טעינה חזקות יותר יטעינו את הרכב מהר יותר.
✸ טכנולוגיית הטעינה: טכנולוגיות טעינה חדשות, כמו טעינה מהירה, יאפשרו טעינה של חלק ניכר מהסוללה בתוך זמן קצר יחסית.
הכירו את סוגי הטעינה העומדים לרשותכם:
✸ טעינה איטית (AC, 22 קילוואט): טעינה זו מתאימה לטעינה ביתית באמצעות שקע חשמל רגיל. זמן הטעינה נע בין 5 ל-9 שעות, בהתאם לגודל הסוללה.
✸ טעינה מהירה (DC): ניתן להטעין טעינה מהירה רק בעמדות טעינה ציבוריות ייעודיות. זמן הטעינה נע בין 30 דקות ל-60 דקות עבור טעינה של 80% מקיבולת הסוללה.
✸ טעינה מהירה אולטרה (DC): טכנולוגיה חדשה זו מאפשרת טעינה של 80% מהסוללה בתוך 15-20 דקות. טכנולוגיה זו זמינה כיום בעמדות טעינה ספורות בלבד.
חשוב לציין שזמני הטעינה הללו הם הערכות בלבד, ויכולים להשתנות בהתאם לגורמים שונים.
ממהרים? רוצים לקצר את זמן הטעינה? קבלו מאיתנו כמה טיפים לקיצור:
✸ השתמשו בעמדת טעינה חזקה ככל האפשר.
✸ הטעינו את הרכב כאשר הוא חונה לזמן ממושך. לילה זה זמן מצוין.
✸ הימנעו מטעינת יתר של הסוללה.
✸ שמרו על טמפרטורה אופטימלית של הסוללה.
לסיכום:
זמן הטעינה של רכב חשמלי תלוי במספר גורמים, אך ניתן לקצר אותו משמעותית באמצעות שימוש בעמדות טעינה חזקות וטיפים נכונים.
וזכרו, רכבים חשמליים הם לא רק טכנולוגיה חדשה, אלא גם מהווים הזדמנות אדירה ליצור עתיד ירוק, בריא וטוב יותר עבור כולנו.