בולם זעזועים

בולם הזעזועים הוא חלק מרכזי במתלי הרכב , הוא שם על מנת לפצות על הלחצים שישנם על השלדה בנסיעה בדרכים לא סלולות. אז מה זה בולם זעזועים, איך הוא עובד ולמה צריך אותו? בואו נברר.

מה זה בולם זעזועים?

בולם הזעזועים המודרני הוא מנגנון הסופג זעזועים, מביא לעכבר רעידות ומבטיח מגע מתמיד של הגלגלים עם משטח הדרך בעת תנועת הרכב. (מותקן ליד הגלגל.) בעזרת מערכת של מנופים מועברים העומסים המכניים (זעזועים ותנודות) מהגלגל המסתובב למנגנון – חלק זה מצויד בקפיץ אשר מספק חזרה מהירה של הגזע לאחר הדחיסה בזמן הפגיעה בבליטה. במידה ותהליך זה אינו יתרחש במהירות לא נוכל לשלוט על המכונית בדרכים לא סלולות (שטח).

מבנה בולם הזעזועים

רוב בולמי הזעזועים בנויים כך :

  • צילינדר (צינור פלדה חלול). מצד אחד – הוא עמום, לחלק זה מרותכת לולאה המקבעת את התומך לרכזת הגלגל, המאגר מתמלא בנוזל (תערובת של גז ונוזל או גז בלבד), שמפצה על העומס בעת דחיסת הבוכנה. בצד שני- הפתוח מותקנת בלוטת גזע כדי למנוע מהנוזל לזרום לחלל אחר.
  • מוט הבולם – מוט פלדה תלוי הנכנס למיכל, מצד אחד המוט מחובר למסב התומך ומצד שני מחובר לבוכנה המונחת בתוך הגליל.
  • בּוּכנָה – אלמנט הנע בתוך הגליל, ויוצר לחץ על הנוזל/הגז שבתוך הצינור.
  • שסתום עוקף – מותקן על הבוכנה, בעל יציאות מרובות עם שסתומים וקפיצים. כאשר הבוכנה נעה, מופעלת קבוצת שסתומים אחת המספקת הצפה מהחלל שמתחת לבוכנה לחלק העליון, פעולה הנעשית על ידי התנגדות (עקב חורים קטנים לנוזל אין זמן לנוע במהירות בין החללים). תהליך דומה מתרחש כאשר הבוכנה עולה אך במקרה זה מופעלים שסתומים של קבוצה אחרת.

עיצוב הבולמים יכול להשתנות בהתאם לשינוי המנגנון עם זאת עקרון הפעולה נשאר זהה – כאשר המוט נדחף הוא מזיז את הבוכנה בתוך הגליל בו נדחס הנוזל / הגז.

ישנם כמה סוגים של בולמי זעזועים

  • הידראולי – מכיל נפט אשר עם פעולת הבוכנה זורם בין שני מישורי המאגר.
  • גז הידראולי (או נפט גז) – תא הפיצוי מלא בגז מה שמקטין את הסיכוי לקריסה חת עומס.
  • גז – במקרה זה הגז בגליל משמש כמנחת בזמן לחץ.

 

צריכים בולם? לא יודעים איזה בדיוק אתם צריכים ?
פנו לבכר חלפים ותוכלו לקבל סיוע בבחירת הבולם הנכון עם חלפים באיכות גבוהה , מחיר נוח לכל כיס ומשלוח עד בית הלקוח.

 

 

מאמרים נוספים:

error: Content is protected !!