רדיאטור הרכב – מה חשוב לדעת?

רדיאטור הרכב נשמע כמו חלק מורכב ויקר – נכון חלקית . הוא באמת חשוב, אם ראש המנוע תקול בגלל שהרדיאטור לא מתפקד אכן תשלמו הרבה. אבל הוא לא כל כך מורכב, התפקיד שלו די חשוב ואם ניתן לו טיפה יחס נוכל למנוע תקלות עתידיות מורכבות ויקרות גם הן. איך ממלאים בו מים ? מתי בודקים ? בואו תגלו.

אז מה הוא בעצם הרדיאטור לרכב?

רדיאטור הנקרא מקרן בעברית הינו חלק מרכזי ביותר במערכת הקירור ברכב, תפקידו הוא לדאוג שטמפרטורת המנוע לא תהיה גבוהה מידי ובעצם לשמו על טמפ' עבודה הנעה בין 90-100 מעלות מכיוון שברגע שהטמפ' עולה לחום גבוה מידי יכול להיגרם נזק לראש המנוע וזו כבר תקלה יקרה.

לרדיאטור ישנן צלעות קירור והוא ממוקם בחזית הרכב מה שאומר שיש לו מגע עם האוויר, מים חמים עוברים בתוך המנוע ובאמצעות משאבת המים הם מגיעים לצלעות הקירור שברדיאטור ואז כאשר הרכב נוסע נכנס אוויר קר (בדיוק כמו שרוכבים על אופנוע) האוויר הזה מקרר את הצלעות וכן את המים שבתוכן.

לאחר קירור המים הם חוזרים חזרה אל המנוע, בדרך הם עוברים דרך התרמוסטט שתפקידו לוודא שהם אכן בטמפ' מתאימה , לא מספיק קר? חוזרים לעוד סיבוב ברדיאטור . בטח תשאלו עכשיו אז אם הרדיאטור חם מידי מה קורה? כאן נחלץ לעזרתו המאוורר בצמוד אליו, ברגע שיש חימום יתר המאוורר מקבל פקודה לפעול והוא שואב את האוויר הקר שמגיע לתוך הרכב ומפנה אותו ישר לרדיאטור , גאוני !

הגענו לחלק באחרון במערכת הזאת והוא – מיכל העיבוי . במיכל זה ישנם "מים למקרה חירום" בו המים ברדיאטור מתחממים מעל למאה (!!) מעלות, מה שקורה במצב כזה זה שהרדיאטור שופך את המים אל מיכל העיבוי ושואב אותם חזרה כאשר יש צורך.

תוכלו לזהות תקלה ברדיאטור אם מד חום המנוע בלוח המחוונים מראה על כך שהמנוע התחמם – משמע הרדיאטור לא מקרר את המנוע. במצב כזה מומלץ לא לנהוג ברכב אלא לגרור למוסך. דרך נוספת לגלות תקלה היא לשים לב לכמות המים בתדירות גבוהה , מערכת זו היא מערכת סגורה ואם כמות המים יורדת בתדירות גבוהה סימן שמשהו לא תקין.

 

לאחר שהבנו מה תפקידו ואיך הוא עובד בואו נבדוק מה התקלות הנפוצות יותר ברדיאטור

  • קצר במאוורר הרדיאטור – פיוזים שנשרפים וגורמים לקצר במאוורר מה שמוביל לעליית טמפ'.
  • סתימות בצינורות רדיאטורקורה עקב מילוי של מים רגילים ברדיאטור (ממש כמו היווצרות של אבנית בקומקום)
  • פיצוץ בחלקים בתוך הרדיאטור – קורה במכוניות בעלות קילומטראז' גבוהה (לרוב גם ישנות) ישנה נטייה לפיצוצים של חלקים בהם יושבים המים ברדיאטור מה שיגרום לרדיאטור לא לעבוד.
  • צינורות אכולים ברדיאטור – אותה סיבה כמו הסתימות , מילוי מים רגילים . הקורוזיה גורמת לאכילת הצינורות ולפיכך לנזילה של מים.

איך ומתי ממלאים מים ברדיאטור?

כאשר פותחים את מכסה המנוע **אך ורק לאחר שמנוע התקרר! הסתכלו פנימה , רואים השתקפות של עצמכם ? סימן שיש מים ואין צורך למלא.
** כאשר המנוע חם המים בפנים קופצים החוצה עם פתיחת המכסה ואפשר להיכוות.

מבחינת תדירות מילוי המים יש למלא אחת לשבוע שבועיים (במיוחד ברכבים בעלי קילומטראז' גבוה). אם אתם צריכים למלא מעל לכוס מים בתדירות הזו כנראה שיש בעיה מכיוון שזה מראה על כך שהמים יוצאים ממקום כלשהו יכולה להיות נזילה, סתימה מאחד הצינורות או בעיה בפקק.

איפה ממלאים מים ברכב? איך ממלאים?

קיימות שתי טעויות נפוצות במקרה הזה

  • היכן ממלאים – ובכן את המים יש למלא דרך פקק הרדיאטור שנמצא ממש בחלק העליון שלו ולא במיכל העיבוי כמו שחושבים, כמובן תמיד רצוי שיהיו מים בכמות תקינה במיכל העיבוי אך לא שם ממלאים את המים כשיש חוסר ברדיאטור. מה שכן אם אתם שמים לב שיש חוסר במיכל העיבוי כנראה שיש חוסר גם ברדיאטור.
  • באילו מים ממלאים – כמובן לא מי ברז. ברדיאטור צריך למלא מים מיוחדים לרוב בצבע ירוק אך לא תמיד. נוזל הקירור המיוחד הוא זה שמשמן את המערכת ומונע קיפאון בחורף להבדיל מכך המים הרגילים גורמים לקורוזיה ברדיאטור מה שגורם לסתימות ואכילה של הצינורות שהזכרנו קודם לכן. נוסף לכך אם מים רגילים מגיעים למשאבת המים הקורוזיה אוכלת את החלקים שלה מה שיכול בהמשך למנוע מהמים להגיע לרדיאטור.

חשוב לציין שגם אם מילאתם מים רגילים ברדיאטור תמיד אפשר לפנות למוסך ולבקש ריקון של המים הרגילים והחלפתם במים המיועדים לרדיאטור.

נתקלתם בבעיה ? סתימה בצינורות ? מיכל עיבוי בלאי ?
בבכר חלפים תמצאו מגוון חלקי חילוף לרכב באיכות גבוהה, מחיר הוגן לכל כיס ומשלוח לכל חלקי הארץ.

מאמרים נוספים:

error: Content is protected !!