מילון מושגים על עולם הרכב

אנחנו מאמינים שידע זה כוח, לפחות בכל מה שקשור בעולם הרכב. לכן אם מידי פעם יצא לכם לשמוע שהראש מנוע הלך, רצועת טיימינג נקרעה או שישנה פגיעה בשאסי וזה היה לכם כמו סינית הגיע הזמן להיכרות קצרה עם הרכב שלכם. הנה לכם מילון מושגים עם כל מיני מושגים שחשוב שתכירו.

רצועת טיימינג
במנוע יש שסתומים שמאפשרים כניסה של הדלק לתוך הבוכנה ופליטה של גזים החוצה. רצועת הטיימינג אחראית על התזמון של השסתומים בהתאם לסיבובי המנוע שייפתחו ויסגרו בזמן ולא יפגשו עם הבוכנות, זה עלול להיות טרגי. יש להחליף את הרצועה כדי למנוע שחיקה שעלולה להוביל לנזק וזמן החלפתה משתנה לפי הוראות יצרן.

אלטרנטור 
המילה אלטרנטור קצת מפחידה אם לא יודעים מה היא אומרת ואיך נראה החלק. האלטרנטור הוא למעשה גנרטור שמופעל על ידי המנוע וכך הוא הופך את האנרגיה המכנית לחשמלית או במילים אחרות תפקידו העיקרי הוא להטעין את המצבר כדי שיספק חשמל לכל הרכיבים החשמליים ברכב. (אורות, חלונות, רדיו וכד'..)
אחד הסימנים הנפוצים לתקלה באלטרנאטור הוא מצבר שהתרוקן.

שאסי
נשמע שם של משהו חמוד וקטן אבל אם מגיעים למוסך מבינים שזה לא קטן ולא כל כך חמוד. שאסי זה בעצם השלדה של הרכב והיא עשויה מפלדה. למה פגיעה בשאסי זה משהו גדול ? כי חוץ מהיותה אחראית על נשיאת מכלול הרכב היא גם אחראית לספוג או להקטין את עוצמת המכה בעת תאונה. פגיעה חזקה בשלדה יכולה להוציא את הרכב מאיזונו ולפגוע בתפקודם של חלקים אחרים (מערכת ההיגוי לדוגמא).
לרוב אחרי פגיעה בשאסי תהיה ירידת ערך לרכב כמובן לא כל פגיעה ומומלץ להתייעץ עם שמאי רכב.

ראש מנוע
החלק העליון של המנוע, עשוי אלומיניום ותפקידו הוא לאטום את הצילינדרים מלמעלה ולהיות בסיס לשסתומים הנמצאים בתוכו, יחד עם הזיזים (ויש רכבים שישנם גם מצתים).
זהו החלק הראשון שנפגע באוטו כאשר הוא מתחמם יתר על המידה. החלפת ראש מנוע מתבצעת באחד משני מקרים
1 התחממות יתר של המנוע
2 בלאי

מסרק הגה
מחבר בין ההגה לגלגלים הקדמיים, הוא מופעל על ידי מוט שמחובר להגה וגלגל שיניים שמגיע עד לתפוחי הגה והם מתחברים ישירות לגלגלים. התפקיד של מסרק ההגה הוא להפוך את התנועה הסיבובית של ההגה לתנועה קווית של הגלגלים, ימינה ושמאלה.
רעידות , רעשים או חופשיות בהגה בזמן סיבובו עלולים להעיד על תקלה במסרק ההגה.

רדיאטור
הרדיאטור הוא חלק ממערכת הקירור ברכב. שיושב בקדמת הרכב. ותפקידו הוא לקרר את נוזל הקירור שנמצא במנוע על מנת שהמנוע לא יתחמם יתר על המידה. שהמנוע פועל מים חמים זורמים ממנו אל הרדיאטור שם הם מתקררים וחוזרים חזרה אל המנוע.
כדאי לבדוק אחת לשבועיים שיש מספיק נוזל קירור ברכב.

גיר רובוטי
גיר רובוטי הוא שם נוסף לגיר ידני רגיל רק ללא דוושת המצמד (קלאץ') ברכב מותקן סוג של רובוט שאחראי על החלפת ההילוכים. ההבדל בינו לבין הגיר האוטומטי הוא שהאוטומטי צורך יותר דלק בזמן החלפת ההילוכים. גיר רובוטי חסכוני יותר ומוריד את הצורך בקלאץ' כך שהוא מאפשר להנות מהיתרונות של שני סוגי הגירים. עם זאת יש לו גם חסרונות, נהיגה בגיר רובוטי לא תמיד נעימה, החלפת ההילוכים מורגשת ולעיתים עלולה להיות התדרדרות בעת זינוק העלייה.

ממיר קטליטי
ממיר קטליטי מסנן את הגזים הרעילים הנפלטים מהרכב, הופך אותם לפחות רעילים וכך מקטין את זיהום האוויר. סתימה בממיר מצריכה תיקון או החלפה שלו וזה איך נאמר, יכול לעלות  לא מעט כסף. עבודתו של הממיר הקטליטי חשובה לפעילות המנוע ולכן אם במנוע שלכם לא סוחב ייתכן וישנה בעיה בממיר.

אחרון ופחות חביב

טוטאל לוס

טוטאל לוס הוא ביטוי שמשמעותו היא אובדן מוחלט. לפי תקנה של משרד התחבורה כאשר עלות תיקון הרכב לאחר תאונה עולה על 55% מערך הרכב (לפי מחירון) חברת הביטוח צריכה להכריז על הרכב כ"טוטאל לוס" ועליה לפצות את בכל הרכב בערך הכספי המלא של הרכב (שוב, לפי מחירון) והרכב הולך לפירוק.

 

מקווים שהצלחנו להעשיר אתכם ולו מעט.
יש לכם תקלה באחד מהחלקים המוזכרים במאמר? בכר חלפים מציע מגוון חלפים לרכב באיכות גבוהה , מחיר הוגן לכל כיס ומשלוחים לכל חלקי הארץ.

מאמרים נוספים:

error: Content is protected !!